onsdag 2 april 2014

Läsning - Jane Eyre Vecka ett

Från omslaget får man ett intryck att det kommer vara en ganska dyster bok om en kvinna under 1800-talet, eftersom färgerna på omslaget är ganska dystra och kvinnan är klädd i gammeldagsa kläder. Genom att läsa baksidan på boken får man veta att det kommer handla om Jane Eyre och hennes uppväxt i Storbritannien under 1800-talet.

Jag har läst en fjärdedel av boken och hittills så har det handlat om Jane och hennes barndom hos sin elaka morbrors fru, där hon levde ganska bekvämt även fast hon blev både fysiskt och psykiskt misshandlad utav alla förutom barnsköterskan Bessie. Sen åkte hon iväg till en skola där hon bodde och studerade i tio år. Hon blev inte misshandlad där men hon och de andra flickorna hade det väldigt svårt pga brist på mat och värme t.ex. Efter det så annonserade hon efter ett arbete som hon fick så hon lämnade skolan för att bli guvernant åt en fransk flicka som hade flyttat till Storbritannien.

''Även för mig fanns det solglimtar i tillvaron'' Jag tycker det här citatet är väldigt talande för det jag har skrivit ovan eftersom även fast Jane hade det väldigt dåligt ren allmänt, så fanns det positiva saker i hennes liv också.

Något som hindrar läsningen är språket till en viss del. Det är ganska gammaldags-aktikt vilket gör att det är lite svårt att förstå ibland.

1 kommentar:

  1. Hej, förlåt att jag är så sen med en respons!

    Jag läser inte den här boken (fyi), men av det som jag läst ovan så verkar den inte vara så spännande. Boken verkar vara mer som en ”slice of life” story. Alltså att man får veta hur det var för vissa flickor under 1800-talet och hur Storbritannien såg ut då. Vad tycker du om boken hittills? Får den dig att vilja läsa vidare eller ångrar du dig att du valde en sån tjock bok?

    Den här boken är i stort sätt motsatsen till min så jag vet inte riktigt hur jag ska jämföra dem.

    Inlägget är jätte bra, någon liten sak att förbättra kan vara att besvara de frågorna jag ställde och kanske berätta lite om något som händer eller om någon karaktär, eventuellt din favorit karaktär i boken.

    Jag hoppas i alla fall att det går bra med läsningen och att du hinner läsa klart den med tanke på hur lite tid vi har,

    Lycka till! :)

    SvaraRadera