torsdag 19 september 2013

POP KONST DESIGN

Det första verket jag har valt är ''chair'' gjord utav Allen Jones år 1969.


Verket föreställer en kvinna i svarta shorts, stövlar och handskar med benen fastbundna med ett skärp. Ovanpå hennes lår är en glasskiva och en sittkudde som ser ut att vara utav läder. Hon ska alltså föreställa en stol. Verket utger en sensuell och sexistisk känsla.
Jag valde det här verket för det fick min uppmärksamhet snabbt och fick mig att börja tänka. Min första tanke var att det är en sexistisk skulptur som förnedrar kvinnor, att kvinnor bara är ''objekt''.
Fast om man tänker efter så skulle det också kunna vara en slags parodi på sexism, fast jag tror inte det eftersom verket var gjort år 1969 och samhället var ännu mer sexistiskt då än vad det är nu.
Jag tror att Allen ville väcka starka reaktioner med sitt verk, vilket han gjorde! Båda positiva och negativa.

Det andra verket jag har valt är ''Smoker banner'' gjord utan Tom Wesselmann år 1971.

Det föreställer ett par stora röda läppar med en tänd cigarett som det kommer rök från, tänderna är en aning gula. Precis som förra verket jag beskrev så ger denna också ut en sensuell känsla. 
Jag valde det här verket för att det är rätt iögonfallande och fångade mitt intresse. Jag tror att detta verk kan tolkas på olika sätt. Min första tolkning var att verket var sensuellt och ganska sexistiskt, igen det där med objektifiering utav kvinnor, men cigaretten ger även en annan tolkning. Cigaretter ses ofta som en symbol för något ''rebelliskt'' och ''kaxigt'', så då kan man även tro att läpparna tillhör en kvinna med attityd.
Dock så tror jag inte att det var den tolkningen konstnären hade i tanken. Om man kollar igenom hans andra verk så är det mycket sensuellt och naken, nästan bara kvinnor.
Jag tror också att konstnärens tanke med verket var att avbilda sin ideala kvinna, vilket jag misstänker att konstnären till det första verket jag beskrev också gjorde.
Jag tror man måste ha i baktanke hur samhället såg ut på den tiden verken är skapta när man analyserar dem, det har ju trots allt gått 40 år och mycket har ändrats sen dess.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar