måndag 24 mars 2014

Musikvideo process

Jag har varit rätt dålig på att blogga under tiden vi har jobbat med musikvideon. Nu är musikvideon nästan klar och ska redovisas imorgon så jag tänkte skriva ett sammanfattande inlägg om hur processen har varit. 

Vi började med att brainstorma idéer, kom fram med låtförslag och vilken slags musikvideo man skulle göra till varje låt. När vi alla hade kommit överens om ''Eye of the tiger'' så började vi skriva synopsis och bildmanus. Jag var ansvarig för bildmanuset och även en stor del utav synopsisen och bestämde till stor del ur vilka vinklar vi skulle filma osv. Men alla i gruppen hjälpte till och kom med idéer.

Sen när bildmanus och synopsis var klart så började vi att filma. Vi valde att filma i stan vid plattan, för att få fram en ''cool'' känsla i vår musikvideo. De första två gångerna vi filmade så filmade vi Nellies solo-scener och vy-scener där vi klippte in tigern.

Näst sista gången vi filmade så filmade vi scenerna med v-formationen. För att få till de scenerna så behövde vi flera skådespelare, så vi bad Madde, Isabel och Felicia om hjälp. Ännu en gång så filmade vi vid cenralen och filmade samma scen från flera olika vinklar så att det skulle bli enklare att redigera och roligare att titta på vid slutresultatet.
Sista gången vi filmade så var det scenerna i början utav musikvideon vi skulle fixa. Vi filmade dem i Nellie's lägenhet så vi åkte dit under lektions tid och när vi var klara så åkte vi tillbaka till skolan.

När all filming var klar så började vi att redigera. Jag var sjuk under två-tre lektioner då vi redigerade vilket skapade lite problem eftersom jag hade bildmanuset, men jag hade lagt det i mitt skåp och gruppen hade tillgång till det så jag vet inte riktigt varför de hade så mycket problem i början, men aja. Sen så tappade jag bort bildmanuset i början av redigeringen så jag fick rita upp ett nytt lite snabbt, men jag hittade det sen så det löste sig. Sen när hela gruppen var närvarande så redigerade vi under ett bra tempo, fast eftersom flera i gruppen hade vart sjuka så hamnade vi efter och fick liksom jobba på övertid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar